Vanliga frågor angående Sappa TV
Behöver jag abonnera på någon tjänst för att kunna se TV-kanaler via min fiberanslutning?
Ja. Förutom ett internetabonnemang så behöver du även även abonnera på valfritt TV-paket. Gå till www.sappa.se Länk till annan webbplats. för mer information.
Hur kan jag se vilket utbud som finns att välja på och hur gör jag en beställning?
Du ser tillgängligt utbud samt gör beställning direkt mot Sappa. Helsinge Net Ovanåker ser till att signalen kommer fram till dig och Sappa levererar sedan tjänsten. Det är alltså med Sappa du knyter själva kundrelationen.
Jag betalar TV-licens, varför kan jag inte ens se de "fria" kanalerna utan ett abonnemang?
När du innehar ett abonnemang så betalar du även för den tekniska leveransen fram till din bostad, dvs. den utrustning som vi behöver investeras i och underhållas från vår sida. Det är alltså inte för själva kanalerna du betalar utan för tekniken som gör det möjligt att leverera innehållet hem till dig. Dessutom så ingår ett visst utbud av ytterligare kanaler även i de minsta paketen.
Jag har ett TV-abonnemang, hur söker jag efter kanaler?
En IPTV-box laddar vanligtvis ned en kanallista automatiskt som gör att man inte behöver utföra en sökning.
Vid kabel-TV, och om kabeln är direktansluten till TV'n så ser det olika ut beroende på modell av TV. I korthet så brukar det i TV'ns menyer finnas något som heter Kanalsökning. Därefter väljer man vanligtvis Kabel-TV och Digital sökning.
Hur vet jag om jag har ett IPTV- eller kabel-TV-abonnemang?
Vilken abonnemangstyp du har beror på vilken av dessa du tecknat abonnemang för. Tidigare levererades all TV som kabel-TV men sedan ett antal år har vi växlat över till att leverera nyanslutningar via den nyare tekniska lösningen IPTV.
- Om du har kabel-TV går det en traditionell TV-kabel (coaxial) från undersidan av din fiberfördelare till din TV eller digitalbox.
- Om du har IPTV så går det en nätverkskabel från fiberfördelarens LAN2 eller LAN4 (ofta gul eller blå port) till digitalboxen.
Jag hittar inga kanaler när jag gör en kanalsökning för kabel-TV.
Försäkra dig om att du har ett TV-abonnemang. Om du har ett sådant så kontrollera att den lilla lampan som sitter precis bredvid TV-kontakten på undersidan av fiberfördelaren inte lyser. Det bör betyda att du har en signal fram. Om den lyser med röd färg så ska du se detta som en varningslampa, att signalen är låg eller saknas.
Om det vid sökningen finns ett alternativ som heter Nät-ID eller Nätverks-ID så ska du ange 00100 (eller i vissa fall bara 100).
Vad behöver jag för utrustning för att ansluta min fiberfördelare till TV'n?
För IPTV behöver du en nätverkskabel från fiberfördelarens LAN2 eller LAN4 (ofta gul eller blå port) till digitalboxen, och sedan en HDMI-kabel från digitalbox till TV.
För kabel-TV Du behöver en antenn/coax-kabel som ansluts från den silverfärgade skruvkontakten (F-kontakt) på undersidan av fiberfördelaren fram till din box eller TV. Vanligast är att man använder sig av en traditionell antennkabel och sätter dit en F-kontaktadapter i ena änden. Dessa går att hitta hos de flesta radiohandlare.
Kan jag dela signalen till flera TV-apparater?
Om man har kabel-TV (där du använder en antenn/coax-kabel) så kan du dela signalen via vanliga antenn-splitters/signaldelare och sedan koppla vidare direkt till TV eller box.
Om man har IPTV så finns det två utgångar i fiberfördelaren (LAN2 och LAN4) som är avsedda för IPTV. Dock krävs det en box vid varje TV-apparat som tillhandahålls av Sappa.
Jag hittar ingen F-kontakt på fiberfördelaren.
Vi har sedan något år tillbaka inte fortsatt utbyggnaden av kabel-TV-nätet så en del nyare enheter saknar denna kontakt. Då är IPTV alternativet du ska välja istället.
Behöver jag höja hastigheten på mitt internetabonnemang om jag vill börja använda IPTV?
Nej. Den trafikmängd som IPTV-strömmarna använder sig av går "parallellt" med din internethastighet. De påverkar alltså inte varandra. Den enda gången det kan ge en påverkan är när man har vår högsta tjänst (1000/250Mbps). Då finns inte plats för en parallell videoström.
Jag har dålig bild. Vad kan vara fel?
Det kan finnas flera anledningar till detta. För kabel-TV så kan du prova att flytta runt kabeln litegrann för att se om något verkar glappt. Känn också efter att skruvkontakten i fiberfördelaren är tillräckligt fastskruvad. Testa gärna en annan kabel, samt jämför med en annan TV om du har möjlighet.
För IPTV så brukar dålig bild visa sig på andra sätt, såsom pixlingar och eftersläp. Kontrollera att nätverkskabeln verkligen går in i LAN2 eller LAN4 på fiberfördelaren. Vissa digitalboxar kan fungera trots att man anslutit till fel port. Den går då över till en annan teknik som kan resultera i påverkan av bild och ljud. Om du inte lyckas lösa problemet så rekommenderar vi att du kontaktar Sappa för vidare assistans.
Senast uppdaterad